Sos. Odaii, Bucuresti0726-486.395

Filtru de Particule DPF / FAP

Post 36 of 43

DPF (Diesel particulate filter ) sau FAP (Anti-particulate filter) este un sistem mecanic specific motoarelor turbo diesel ce colecteaza in mod continuu particulele de carbon din gazele de esapament in structura filtrului si le arde in timpul regenerarii.  Filtru de particule face posibila incadrarea unui motor turbo diesel in normele Euro 4 si Euro 5. Regenerarea este un proces automat de autocuratare, controlat direct de catre ECU si poate dura cca. 25 de minute.
In timpul functionarii motorului se acumuleaza in filtru depuneri de particule si cenusa care, treptat, conduc la colmatarea lui, devenind necesar din cand in cand procesul de regenerare, de fapt o ardere a acestor depuneri din care rezulta o cantitate mica de cenusa. Intregul proces este gestionat de centrala de control a motorului (ECU), pe baza semnalului primit de la o serie de senzori. Este monitorizata atat temperatura gazelor de evacuare in diverse puncte ale traseului (pentru a preveni deteriorarea catalizatorului si pentru a mentine temperatura optima in timpul procesului de regenerare), cat si presiunea gazelor in amonte si in aval de filtru, factor determinant in stabilirea gradului de incarcare a acestuia si care dicteaza necesitatea regenerarii.

Exista doua tipuri de sisteme:

  • filtru de particule catalitic fara aditiv
  • filtru de particule cu aditivare

Filtrul catalitic fara aditiv, beneficiaza de o structura ceramica ce contine metale nobile, cu efect dublu. Arderea reziduurilor are loc la temperaturi mari de cca. 600° C, temperatura care se obtine printr-o strategie specifica a ECU. Acesta comanda injectarea unei cantitati suplimentare de combustibil, inchiderea supapei de recirculare a gazelor de ardere (EGR), o presiune marita suplimentar, iar in uneori creste solicitarea motorului prin comanda unor consumatori electrici de putere mare.  Se realizeaza o transformare treptata si lina in CO2 a particulelor de carbon si cenusa depuse in catalizator. Procesul de regenerare se declanseaza automat la o temperatura cuprinsa intre 350 – 500 °C, fara a necesita masuri suplimentare, in special la rularea pe autostrada. Numai in cazul utilizarii mai indelungate cu nivel redus de sarcina (de exemplu in traficul urban) la fiecare 1.000 pana la 1.200 kilometri, prin intermediul unei majorari active a temperaturii gazelor de esapament pana la aproximativ 600 °C, este asigurata o regenerare suplimentara a filtrului.

Filtru de particule Audi

Audi TDI DPF

In cazul sistemelor de filtrare cu aditivare, aditivul este utilizat pentru reducerea temperaturii de aprindere a particulelor de carbon la aproximativ 500 °C si permite filtrului sa se regenereze de 4 ori mai repede decat in cazul sistemelor catalitice. Aditiv este pe baza de oxid de ceriu si micsoreaza cu cca. 100° C temperatura de combustie a reziduurilor, fara insa a arde si aditivul in timpul procesului – acesta se depune pe suprafata interioara a carcasei filtrului. In functie de stilul de condus, este necesara o regenerare la fiecare 500 pana la 700 km. Aditivul este injectat automat cu ajutorul unei pompe si un injector direct in rezervorul de carburant, in functie de nivelul de carburant. Aditivarea asigura o eficienta optima indiferent de conditiile de sofat si un consum redus de carburant. Un litru de aditiv este suficient pentru o cantitate de aproximativ 2.800 de litri de carburant.

Filtrul de particule este un sistem consumabil si are o durata de viata limitata care depinde de stilul de sofat, mediul urban si repetatele tentative de regenerare nereusite. Trebuie retinut, curatarea chimica sau cu jet de apa este inutila atunci cand filtrul de particule depaseste perioada lui de utilizare. Nu faceti decat sa amanati schimbarea/eliminarea lui si sa pierdeti timp si bani cu problemele cauzate de acesta masinii.

MENU